Facebook Ads i Google Ads to dwa najpopularniejsze systemy reklamowe w internecie. To one służą nam głównie do publikowania i emitowania reklam w sieci, a przy ich pomocy możemy prosto i szybko promować się na wielu serwisach internetowych. Choć działają one na podobnej zasadzie, nieco się różnią i oferują nieco inne profity czy możliwości. W dalszej części tekstu dokładnie prezentujemy oba systemy reklamowe i podpowiadamy, gdzie poprzez nie możemy się promować w sieci oraz jakie korzyści daje każdy wybór.
Facebook Ads to system ramowy wbudowany w każde konto na Facebooku. Daje on możliwość wyemitowania reklamy na FB jej użytkownikom w zamian za opłatę. Jest ona pobierana po wyemitowaniu reklamy w formie rachunku. Sam manager reklamy jest przystępny dla osób nawet nieznających się na IT czy internecie oraz jest intuicyjny. Stworzenie reklamy może zatem zająć nam nawet 15 minut. Podczas jej tworzenia wybieramy cel reklamy, formę reklamy, umiejscowienie, harmonogram i budżet promocji. Określamy też na podstawie wielu parametrów, jakie osoby o konkretnych cechach będą mogły zobaczyć naszą reklamę. Targetowanie daje wiele możliwości stworzenia wielu grup docelowych. Po stworzeniu reklamy należy oczekiwać na jej zatwierdzenie oraz wyemitowanie. W każdej chwili możemy edytować ją lub wstrzymać. Możemy też określać maksymalne budżety i inne parametry finansowe reklamy. Płatności obowiązujące w FB Ads to płatność za wyświetlenie reklamy, która jest główną opcją, a w niektórych przypadkach możemy też skorzystać z płatności za kliknięcie w link.
W systemie Google Ads możemy reklamować się w różnych miejscach. Z pewnością jest to portal Facebook i Instagram z racji tego, iż FB jest właścicielem IG. Na Facebooku możemy reklamować się na kilkanaście różnych sposobów i form w różnych odmianach. Z pewnością są to banery graficzne w prawej kolumnie, messengerze czy marketplace, czyli miejscach widocznych i często używanych przez użytkowników. Możemy również reklamować się przez zwykłe posty, karuzele, grafiki czy nagrania wideo. Podczas tworzenia materiału możemy na bieżąco w czasie rzeczywistym oglądać, jak w danym miejscu będzie wyglądała nasza reklama, co ułatwia jej kreowanie. Korzyściami reklamy na FB z pewnością jest jej łatwe uruchomienie czy dostosowanie materiałów reklamowych do użytkowników. Osoby przeglądające portal są już przyzwyczajone do płatnych materiałów sponsorowanych i chętnie z nich korzystają. Są one też dobrze dopasowane do portalu, dzięki czemu nasza reklama nie będzie przeszkadzała użytkownikom w przeglądaniu FB.
Google Ads to system reklamowy Google. Umożliwia on reklamowanie się w wielu miejscach. Aby z niego skorzystać, należy założyć konto oraz doładować je środkami w formie przedpłaty. Ten system reklamowy posiada intuicyjny kreator reklam. W razie gdybyśmy nie poradzili sobie z tym zadaniem na rynku działa wiele agencji SEO i specjalistów, którzy oferują konfiguracje reklamy, gdyż jest to popularna usługa. W Google Ads możemy korzystać z obszernego targetowania, które pozwala tworzyć nam zarówno szerokie jak i niszowe grupy docelowe oraz określanie fraz, przy których pojawiać będzie się nasza reklama w formie wyniku wyszukiwania w wyszukiwarce. Mamy też dostępne liczne opcje odnośnie budżetu czy harmonogramu i samej formy reklamy.
Poprzez Google Ads możemy promować się w kilku miejscach. Z pewnością jest to wyszukiwarka Internetowa Google, gdzie możemy umieścić płatne wyniki wyszukiwania, które będą pojawiały się na najwyższej pozycji w zamian na opłatę pod danymi hasłami. Google Ads umożliwia też reklamowanie się na YouTube w różnych formach — video różnej długości wyświetlanych w różnych częściach filmiku, które da się pominąć lub nie, banerów tekstowych na filmikach czy banerów graficznych w prawej kolumnie. Poprzez Google Ads możemy promować się też na stronach partnerów Google w formie banerów reklamowych, graficznych i video. W Google Ads możemy stworzyć reklamę produktową w formie baneru z produktami wyświetlanego w przeglądarce i pojedynczych ofert w zakładce Zakupy. Google Ads posiada wiele korzyści. Z pewnością jest to płacenie jedynie za kliknięcie w reklamę co oznacza, że efektywnie wydajemy budżet reklamowy i tylko wtedy kiedy odnosimy realną korzyść z tego. Reklamowanie się w takim stylu jest też skuteczne dzięki dokładnemu dopasowaniu przekazu reklamowego do osób, które posiadają odpowiednie cechy i parametry. Są oni również przyzwyczajeni do reklam Google, gdyż dobrze je znają i pozytywnie kojarzą. Dzięki temu są bardziej skłonni do kliknięcia w płatny wynik wyszukiwania czy reklamę na YT aniżeli reklamę wyskakującą na anonimowej stronie internetowej nie sygnowaną logiem Google.
Nie ma jednej i konkretnej odwiedziny na to pytanie. Każdy system reklamowy posiada swoje cechy charakterystyczne oraz będzie lepszym wyborem w danej sytuacji. Decyzja powinna być dopasowana zatem do naszej indywidualnej sytuacji, aby była korzystna. Istnieje jednak kilka podpowiedzi, którymi możemy się sugerować. System Facebook Ads będzie lepszym wyborem gdy nasza strona firmowa jest profilem na FB. W ten sposób pozyskujemy odbiorców, którzy są już na portalu i mogą, łatwiej wejść w interakcję z naszą marką. Z systemu FB Ads warto skorzystać jeśli chcemy w pierwszej kolejności wyemitować reklamy a następnie z uzyskanych zysków opłacić je. Jest to sposób polecany małym markom czy przy pierwszej kampanii reklamowej.
Google Ads daje z kolei większe pole numeru i większą ilość miejsc emisji. Jeśli zatem zależy nam na globalnej i masowej promocji, warto wybierać w pierwszej kolejności ten system, który daje możliwość docierania do zróżnicowanych odbiorców pod każdy względem. Google Ads to także dużo większe analityczne możliwości doboru grupy docelowej np. dzięki licznym statystykom. Ciekawą podpowiedzią jest też skorzystanie z obu tych portali. Możemy w ten sposób porównać który system zadziała w naszym przypadku - na małych sumach w praktyce lub korzystać z obu rozwiązań przy niskich stawkach zwiększając w ten sposób ilość wyemitowanych reklam z niską maksymalną stawką, która jest ekonomiczna, a która często nie gwarantuje dużej liczby wyświetleń.